Zelený čtvrtek
Název  Zelený čtvrtek je v Německu doložen již ve 12. století, odvozen je od  zeleného mešního roucha, jež se v ten den při mši užívalo"(9). Tohoto  dne se měla jíst pouze zelená strava : různé druhy zelí, špenát, aby byl  člověk v příštím roce zdravý. V některých krajích měl v tento den každý  sníst Jidáše mazaného medem, protože tím byl chráněn před uštknutím  jedovatým hadem a bolestmi v krku po celý rok. Med měl ve velikonočních  pověrách vůbec zvláštní místo. V podhůří Orlických hor házeli lidé do  studní chléb namazaný medem, aby se v nich celý rok držela voda. Není  bez zajímavosti, že v jižních Čechách byla založena zvláštní nadace, aby  kaší slazenou medem byla nasycena o tomto dni chudina. 
Mše svatá na Zelený čtvrtek připomíná poslední večeři Páně a ustanovení  nejsvětější svátosti oltářní, což je Tělo a Krev Ježíše Krista ve smyslu  chleba a vína. Cituje se zrada Jidáše a pojídá se pečivo po něm  pojmenované. Při mši umývaly církevní celebrity nohy 12 starcům nebo  řeholním bratřím, po obřadu je pohostily a obdarovaly. Tento liturgický  úkon je symbolicky spojen s poslední večeří Páně, kdy tak Kristus stejně  učinil svým učedníkům - apoštolům. Kostelní zvony zní toho dne při mši  naposledy, pak umlknou až do Bílé soboty, to je vyjádřeno známým  úslovím: ,,Zvony odletěly do Říma". Prý má člověk při tomto posledním  zvonění cinkat penězi, aby se ho držely. Jinde zvonili paličkou o  hmoždíř, aby stavení opustil hmyz a myši. Hlasy zvonů nahrazovaly  nejrůznější řehtačky nebo klapačky - nejen malé do ruky, ale především  na jihovýchodní Moravě i velké klapačky na trakařích. Jejich hluk se  rozléhal po celé vesnici a mnohde i tím svolávali lidi do kostela. 
Hospodyně vymetly před východem slunce celý dům a smetí vynesly za humna  nebo na křižovatku, aby se v domě nedržely blechy. Odpoledne bylo  zakázáno pracovat. Také bylo zvykem, že se proutkem svěceným na Květnou  neděli doma šlehalo po podlaze a peřinách, aby se v nich nedržely  blechy. Po západu slunce vykropil hospodář svěcenou vodou z dosud  nepoužívaného hrnečku dům i jeho okolí. Obvykle nesměl kropit rukou, ale  věchýtkem slámy, tak chránil obydlí před čarodějnicemi.

